اصطلاحات اجزای لیفتراک
این مقاله اولین قسمت از یک سری چند قسمتی است که برای آشنایی شما با اصطلاحات اولیه لیفتراک نوشته شده تا با خلاصه ای از اجزای لیفتراک و اصطلاحات اولیه لیفتراک که ممکن است علاقه مند به مطالعه در مورد آن باشید آشنا شوید.
مقدمه ای بر ویژگی های اساسی لیفتراک
این مطلب را با یک مقدمه کوتاه از ویژگی های اساسی لیفتراک شروع می کنیم. تصویر زیر کمک خواهد کرد که با برخی قسمتهای مهم لیفتراک آشنا شوید و همچنین شرح مختصری هم از آنها در ادامه مطلب گنجانده شده است تا به صورت جداگانه آنها را بررسی کنیم.
- دکل (mast): دکل مجموعه فریم عمودی است که امکان بالا و پایین بردن بار را فراهم می کند.
- کریج (carriage): یک قاب فلزی است که شاخک ها به کمک آن به دکل متصل می شوند.
- گارد جلویی (Back Rest ): چهارچوبی است که از بیرون به کریج متصل شده تا از ریزش بار به سمت عقب جلوگیری کند، از شیلنگ های سیلندر دکل محافظت می کند و همچنین از افتادن بار از دکل و برخورد با اپراتور جلوگیری می کند.
- شاخک یا ناخن (fork): شاخک که به آن ناخن هم گفته می شود بازوهای افقی است که در زیر بار یا پالت قرار میگیرد و بار را بلند میکند.
- جک بالابر (lift cylinder): جک متصل به دکل است که حرکت ساختار دکل، شاخک ها و کریج را به صورت عمودی و رو به بالا یا پایین را کنترل می کند.
- گارد محافظ بالا سری (overhead guard): گارد بالاسر محافظ سقفی است که بالای سر اپراتور قرار می گیرد و به شاسی وصل می شود که وظیفه حفاظت از راننده را در برابر سقوط بار فراهم می کند.
- جک سینه (tilt cylinder): جک هیدرولیکی است که به صورت اریب (زاویه دار) و کج به دکل وصل می باشد و میزان کج شدن و زاویه دار شدن ساختار دکل، شاخک ها و کریج را از حالت عمودی به جلو یا عقب فراهم می کند.
- پلاک مشخصات یا دیاگرام بار لیفتراک (rating plate): پلاکی است که بر روی لیفتراک نصب شده تا اپراتور از حداکثر وزن باری که لیفتراک طراحی شده تا آن را به صورت بی خطر حمل کند و همچینین مشخصات ضروری دیگر مطلع شود.
- وزنه تعادل (counter weight): به وزنه ای که توسط سازنده لیفتراک برای ایجاد تعادل در لیفتراک حین بلند کردن و جابجای بار به لیفتراک اضافه شده است گفته می شود.
- چرخ جلو (drive wheel): چرخهای واقع در قسمت جلو که چرخ محرک هستند و نیروی موتور به این چرخها منتقل می کند.
- چرخ عقب (streering or rear wheel): این چرخها به فرمان وصل هستند و اپراتور لیفتراک با تغییر زاویه این چرخ ها می تواند لیفتراک را هدایت کند.
- صندلی راننده (operator’s seat): صندلی داخل لیفتراک که راننده برای هدایت لیفتراک بر روی آن می نشیند.
- غربالک فرمان (steering wheel): غربالک فرمان داخل اتاقک لیفتراک که پراتور با چرخاندن آن به راست یا چپ مسیر حرکت لیفتراک را هدایت می کند.
- چراغ و آژیر دنده عقب (lights & horn): چراغ گردان و آژیری است که در حین حرکت لیفتراک به سمت عقب با ایجاد صدا و نور به افراد حاضر در محوطه اخطار می دهد.
ادامه مطلب در پست های بعدی ارائه خواهد شد.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
حتما نظر مثبت و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
با تشکر منبع شرکت پارت تجهیز آران
- سه شنبه ۲۲ فروردین ۰۲ ۱۳:۳۵ ۸ بازديد
- ۰ نظر